فاجعه در آذر بایجان و سکوت رسانه ملی
 
kurdland
كئ وه كوومن ساردوگه رمي روژگاري چيشتوه -گاله ده شتي گه رمه سيروگاله كويستاني گه دم ----هيمن---- دلم ته نگه وچه ووم تاره ورئ م دوور-وه كووس كه فتي ووه چارناچار-تونيش ئووشي،نيه ده ردت له گيانم-شه راوو ئه رنه مه ن ساقي خه رگ بار --په رته و

 
 

متاسفانه قهر طبیعت این بار گریبان سر ایران آذرابدگان ایران مهد دلیران و قهرمانان را گرفت.و تمام مردم ایران را داغدار کرد به خصوص برای من که در آن مناطق تدریس کردم هر چند در اهر که مرکز  زلزله است  1ترم بیشتر تدریس نکردم اما چهره دانشجویان و همکارانم جلوی دیدگانم می آید و با خود می گویم نکند نکند...تا آنجا که شماره های دوستانم را داشتم تماس گرفتم و جدا از خرسندی بابت سلامتی خود و خانواده هایشان متاسفانه اخباری شنیدم که براستی دلم گرفت.

پیش از آن برای خوانندگان وضعیت این مناطق را ترسیم کنم.اهر مابین راه تبریز و مغان است فاصله شهرها از هم دور است یعنی بین راه تبریز تا پارس آباد مغان فقط شهر اهر و مشکین شهرقرار دارد راه کلیبر هم بسیار دور و تقریبا عبوری ندارد.

اما در این میان روستاهای فراوان وجود دارد مفل امیر کندی.آق کندی و...کندی در زبان ترکی  (کندی)یا (کتی) به معنای روستا است که این روستاها پراکنده و در مسیر های صعب العبور قرار دارد.وباز هم متاسفانه خانه ها اکثرا خشتی و در بیشتر روستا ها خانه ها با تیر چوبی و دارای ساختاری بدون کوچکترین استاندارد ساختمان سازی است.به قول دکتر عکاشه پدر زلزله شناسی ایران این زمین لرزه نباید تلفات میگرفت در ژاپن زلزله 8 ریشتری حتی 1زخمی نداد یا در آمریکا زلزله 8.6ریشتری 1 زخمی داد.اما زلزله 6ریشتری باعث چنین فاجعه ای شد.

جدا از مساله ساخت وساز در تمام ایران نحوه اطلاع رسانی و امداد بود.دوستانی که در محل حضور داشتند میگفتند ماشین هلال احمر آمده بود ولی بنزین نداشت چراغ قوه داشتند ولی باتری نداشت حتی یکی از دوستان میگفت عده ای از مردم زنده کباب شدند چون مامورین شرکت گاز یادشان رفته بود گاز را قطع کنند.از این مثال ها بسیار است.

اما نحوه اطلاع رسانی که متاسفانه مردم ایران به خصوص هموطنان اذری را بسیار آزرده خاطر کرده است.در حالی که وقوع زلزله به عنوان خبر فوری در اکثر تلویزیون ها و رسانه های جهان مانند یورو نیوز.العربیه.الجزیره.و... عنوان میشد خبر این فاجعه در شب حادثه لابلای خبرهای شبکه خبر بدون ذکر درخواست امداد  پخش شد.و امروز هم نه خبری از عزای عمومی بود نه اعلام همدردی حتی در تعداد کشته ها و مجروحین و چگونگی امداد رسانی بیان نشد.من دوره تکمیلی هلال احمر دیدم مراجعه کردم برای اعزام به منطقه مسئولی که انجا بود گفت بخشنامه ای مبنی بر کمک برای ما نیامده است!!!!

آیا کمک به هم میهن نیاز به بخشنامه دارد؟؟؟

دوستی میگفت برای اهدای خون به سازمان مراجعه کردیم آقایی که آنجا بود گفت در ماه رمضان قبل از افطار خون نمی گیریم بعد از افطار رفتیم سازمان انتقال خون تعطیل بود!!!

در پایان گزارش تابناک را در تکمیل نوشته های من بخوانید:

شاید شما هم جزو آن دسته از هموطنانمان باشید که تازه با خبر وقوع زلزله شش و چند ریشتری در شمال غرب کشور روبه‌رو شده‌اید؛ با این توضیح که ممکن است در این بی‌‌اطلاعی، هیچ قصوری متوجه‌تان نباشد، چرا که فراگیرترین رسانه کشور که لقب ملی هم دارد، تقریبا این خبر را نیز به مانند برخی اخبار دیگر از دور انتشار بیرون گذاشته است!

به گزارش «تابناک»، عصر دیروز دو زلزله به بزرگی ۶.‌۲ در مقیاس ریشتر و عمق ۱۰ کیلومتری، مناطقی در مجاورت شهرهای اهر و ورزقان در آذربایجان شرقی را به شدت به لرزه درآورد و خسارات صدمات جانی و مالی بسیاری به ساکنان این منطقه وارد کرد؛ اما وقوع رویدادی به این اندازه متأثرکننده هم تا این لحظه منجر به اعلام عزای عمومی نشده است!

بدین ترتیب، گزارش‌های رسیده از آذربایجان شرقی، حاکی است که به رغم اینکه امدادگران هنوز موفق به دسترسی به همه مناطق آسیب دیده نشده و طبیعتا شماری از هم‌وطنانمان ساعات گذشته را زیر آوار (لطفا تصور کنید) گذرانده‌اند، تا این لحظه (سحرگاه یکشنبه) بیش از ۱۸۰ تن از هموطنانمان جان به جان آفرین تسلیم کرده‌اند وافزون بر آن، بیش از هزار و پانصد تن دیگر مجروح شده‌اند.

قدرت امواج درونی زمین به اندازه‌ای زیاد بوده که زلزله در سراسر منطقه شمال غرب کشورمان احساس شده و البته به دلیل قرار گرفتن کانون لرزه در فاصله اندک نسبت به سطح زمین، به شدت مخرب عمل کرده است تا جایی که توانسته ترس و وحشت بسیاری پدید آورده و مردمان ساکن کیلومتر‌ها آن‌سو‌تر را هم مجاب به خوابیدن در خیابان‌ها کند و نیروهای امدادی پنج استان را به حالت آماده‌باش درآورد؛ اما موفق نشد تا مسئولان رسانه ملی را مجاب به قطع برنامه‌های عادی و یا دست کم، پوشش اخبار مرتبط با مقوله روز برای کسری از جمعیت کشورمان کند!

این در حالی است که اهمیت ماجرا از دید دیگر رسانه‌ها به اندازه‌ای بالا بوده که خبر آن به سرعت در همه رسانه‌های جهان باز انتشار یافته است تا جایی که رویترز در گزارشی به نقل از اداره زمین‌شناسی آمریکا، شدت زلزله اخیر را ۶.‌۴ در مقیاس ریشتر ارزیابی کرده و خبر آمادگی صلیب سرخ ترکیه برای اعزام دارو و نیازهای اولیه به کشورمان را به تلکس خبری‌اش می‌فرستد، حال آنکه حد ‌‌نهایت واکنش دولتمردان کشورمان به «پیام تسلیت اعضای هیأت دولت» (و نه حتی مجموعه هیأت دولت!) و چند توصیه مانند بسیج امکانات یا پشتیبانی‌ها و کمک‌های لازم محدود می‌ماند!



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : 13 دی 1391برچسب:, :: 5:1 :: توسط : "رضاسيدرشيد"

درباره وبلاگ
كورده ئه م سه رمه سه ريكه پرله سه وداي نيشتمان- چاوه كانم بؤكزي كوردانه ئه شكي ديته خوار
موضوعات
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان تحليل مسايل روز و آدرس nian.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 292
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 298
بازدید ماه : 1999
بازدید کل : 101538
تعداد مطالب : 621
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 2